Rzecznik Praw Ucznia




Regulamin powołania i  funkcjonowania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia 
w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 
w Radomiu 

1.      Tryb powołania Rzecznika Praw Ucznia:

Rzecznika Praw Ucznia wybiera Zarząd Samorządu Szkolnego.
Na stanowisko Rzecznika Praw Ucznia może kandydować każdy nauczyciel pracujący w szkole, z wyjątkiem osób pełniących funkcje kierownicze lub uczeń, który posiada przynajmniej wzorową ocenę ze sprawowania, wyróżnia się zdyscyplinowaniem  i wysoką kulturą osobistą.
Na wniosek Samorządu Uczniowskiego Rzeczników Praw Ucznia powołuje Dyrektor Szkoły.
Kadencja Rzecznika trwa 1 rok, rozpoczyna się 01.11 i trwa do 31.10.
Funkcję Rzecznika można sprawować wielokrotnie.
Rzecznik Praw Ucznia może być odwołany przez Dyrektora Szkoły:
- na wniosek Samorządu Uczniowskiego,
- na wniosek samego Rzecznika. 

2.      Zadania i funkcje rzecznika Praw Ucznia:
  • Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
  • Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli.
  • Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów. 
3.      Środki działania Rzecznika:
  • Załatwianie indywidualnych skarg.
  • Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
  • Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym.
  • Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
  • Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
  • Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
  • Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
4.      Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
  • podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
  • w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
  • ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor. 
5.      Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel:
  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
  • podjęcie mediacji ze stronami,
  • zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
  • wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności                    
  • z rozstrzygnięciem sporu. 
6.      Obowiązkiem rzecznika jest w szczególności:
  • Znajomość Statutu Szkoły  oraz Konwencji Praw Dziecka.
  • Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
  • Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
  • Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
  • Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
  • Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną. 
7.      O czym uczeń wiedzieć powinien:
  • Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
  • Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
  • Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
  • Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
  • Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statutu Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.