Regulamin powołania i funkcjonowania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7
w Radomiu
w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7
w Radomiu
1. Tryb powołania Rzecznika Praw
Ucznia:
Rzecznika Praw Ucznia
wybiera Zarząd Samorządu Szkolnego.
Na stanowisko Rzecznika Praw
Ucznia może kandydować każdy nauczyciel pracujący w szkole, z wyjątkiem osób
pełniących funkcje kierownicze lub uczeń, który posiada przynajmniej wzorową
ocenę ze sprawowania, wyróżnia się zdyscyplinowaniem i wysoką kulturą osobistą.
Na wniosek Samorządu
Uczniowskiego Rzeczników Praw Ucznia powołuje Dyrektor Szkoły.
Kadencja Rzecznika trwa 1
rok, rozpoczyna się 01.11 i trwa do 31.10.
Funkcję Rzecznika można
sprawować wielokrotnie.
Rzecznik Praw Ucznia może
być odwołany przez Dyrektora Szkoły:
- na wniosek Samorządu
Uczniowskiego,
- na wniosek samego
Rzecznika.
2. Zadania i funkcje rzecznika Praw
Ucznia:
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
- Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli.
- Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów.
3. Środki działania Rzecznika:
- Załatwianie indywidualnych skarg.
- Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
- Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym.
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
- Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
4. Tryb postępowania w kwestiach
spornych uczeń - uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
5. Tryb postępowania w kwestiach
spornych uczeń - nauczyciel:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności
- z rozstrzygnięciem sporu.
6. Obowiązkiem rzecznika jest w
szczególności:
- Znajomość Statutu Szkoły oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
- Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną.
7. O czym uczeń wiedzieć powinien:
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
- Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statutu Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.